پیش بینی فوربس از تصمیم اروپا درباره تحریم های آمریکا علیه ایران

به گزارش مجله سرگرمی، ایرنا نوشت: نشریه فوربس در گزارشی نوشت: اروپا راهی را برای نادیده دریافت و کنار زدن تحریم های آمریکا علیه ایران یافته است.

پیش بینی فوربس از تصمیم اروپا درباره تحریم های آمریکا علیه ایران

در ادامه گزارش این نشریه آمریکایی آمده است: دولت های فرانسه، آلمان و انگلیس سیستم اس پی وی (SPV) را برای تداوم تجارت غیردلاری اروپا با ایران بدون نقض تحریم های آمریکا اجرایی نموده اند. این سیستم که با نام اینستکس (سازو کار ویژه مالی اروپا با ایران) شناخته شده اکنون در حال انجام است.

این سه دولت در یک نشست کمیسیون مشترک برجام تاکید کردند که اینستکس در دسترس تمامی اعضای اتحادیه اروپا است و اینکه اولین تبادلات از این طریق در راستا اجرایی شدن واقع شده است. مقامات فرانسه، انگلیس و آلمان خاطرنشان کردند که بعضی اعضای اتحادیه اروپا در فرآیند پیوستن به اینستکس قرار دارند.

در ادامه گزارش این نشریه مالی آمده است: آمریکا در مه 2018 از برجام خارج شد و تحریم هارا علیه بخش نفتی ایران بار دیگر اعمال کرد. اما دیگر کشورها از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا تاکنون به توافق هسته ای پایبند بوده اند و می گویند که ایران نیز از مفاد برجام تبعیت می نماید و تصمیم واشنگتن برای خروج از توافق هسته ای غیرقابل توجیه است. زمانیکه آمریکا از برجام خارج شد، خاطرنشان کرد شرکت هایی که از تحریم ها علیه ایران تبعیت ننمایند، با تدابیر تنبیهی روبرو می شوند.

اینستکس به احتمال زیاد تجارت توسط شرکت های کوچک تر بویژه در تولیدات مرتبط با مواد غذایی و دارو را تسهیل خواهد نمود. دولتهای اروپایی برای تشویق شرکت ها در استفاده از اینستکس در تجارت با ایران تدابیری را اندیشده اند.

دولتهای اروپایی یک سپر دیپلماتیک در این راستا ایجاد نموده اند.

اینستکس از سوی دولتهای آلمان، انگلیس و فرانسه حمایت می گردد. در این راستا آمریکا فشار دیپلماتیک به شرکت هایی که دولتهایشان از اینستکس حمایت می نمایند را امری سخت می بیند.

هنوز به طور دقیق معین نیست که سپر دیپلماتیکی که این دولتهای اروپایی برای حفاظت از شرکت هایش در برابر آمریکا ایجاد نموده تا چه میزان موثر خواهد بود.

از جمله اقدامات دیگر این بوده که اینستکس به روی کشورهای ثالث نیز باز گردد.

چین و روسیه در نشست اخیر کمیسیون برجام حضور داشتند و در خصوص تداوم تجارت با ایران ابراز تمایل کردند که از جمله خرید نفت از ایران می تواند باشد.

نشریه فوربس نوشت: واشنگتن هنوز به اعلام عملیاتی شدن اینستکس پاسخ نداده اما کاخ سفید این سرپیچی اروپا را می تواند به عنوان یک اقدام غیردوستانه تلقی کند. این سئوال مطرح است که آیا آمریکا می تواند دیگر کشورها را به تبعیت از سیاستهای خود متقاعد سازد در حالیکه آن کشورها اساساً با موضع کاخ سفید در خصوص برجام موافق نیستند؟

این حقیقت که به رغم اعمال دوباره تحریم های علیه ایران توسط آمریکا، اینستکس عملیاتی شده، نشان می دهد حمایت اندکی در میان اروپایی ها از خصومت واشنگتن علیه ایران وجود دارد.

اگر اینستکس در جذب کشورهای ثالثی همچون چین نیز پیروز گردد، آمریکا ممکن است خود را منزوی شده ببیند.

310311

بلاگ پو: بلاگ پو | اینجای دنیای ما وبلاگنویس هاست

تور کانادا: تور کانادا | مجله گردشگری و مسافرتی تور کانادا

تور آلمان ارزان: تور آلمان ارزان قیمت | تور برلین، تور فرانکفورت، تور نمایشگاهی آلمان

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 30217

به "پیش بینی فوربس از تصمیم اروپا درباره تحریم های آمریکا علیه ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی فوربس از تصمیم اروپا درباره تحریم های آمریکا علیه ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید