و قلم زرین تعلق می گیرد به ...

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران عصر امروز دوشنبه و همزمان با روز بزرگداشت قلم، آئین اختتامیه نوزدهمین دوره جایزه قلم زرین در آمفی تئاتر کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد و برگزیدگان در پنج بخش معرفی شدند. انجمن قلم، متولی این جایزه پیش از این نامزدهای خود را از میان آثار منتشرشده در سال 1399 معرفی کرده بود و امروز منتخبان را معرفی کرد.

و قلم زرین تعلق می گیرد به ...

راضیه تجار عضو هیئت مدیره انجمن قلم ایران سخنران نخست بود.

وی ضمن سلام و عرض تبریک روز قلم به فعالان و علاقمندان و آرزوی موفقیت برای علاقمندانی که در این جهت قدم گذاشته اند، بیان نمود که: انجمن قلم ایران امروز 21ساله شده و نوزدهمین دوره جشنواره قلم زرین را در کنار شما عزیزان ختم می کنیم. در حقیقت سعی کردیم با توجه به شرایط موجود کرونا آنچه را که برنامه ریزی کردیم، تعدیل کنیم و مجدد عذرخواهی می کنم از کسانی که امروز این جا تشریف آوردند؛ اما با اکثریت کسانی که باید در این جمع حاضر می بودند، روبرو نشدند. شرایط آن گونه که باید، نبود و ما تابع رعایت پروتکل هایی هستیم که به ما اعلام می شود.

مهمان دوم این برنامه، سعید طاووسی خشنود بود. این پژوهشگر و عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه علامه طباطبایی صحبت های خود را با نام و یاد خداوند و تبریک روز قلم شروع کرد و نقل قولی داشت از کتاب ربیع الابرار نوشته زمخشری که: من گریانی زیباتر و خوش خنده تر از قلم ندیدم. آن چنان که قلم را می تراشند، لبخند می زند و بعد اشکش بر صفحه کاغذ جاری می شود.

ایشان بیان نمود به نام یک دانش آموخته تاریخ اسلام و البته آشنا با حوزه ادبیات، از شرایط موجود رضایت ندارد؛ و ادامه داد: ما در حوزه ادبیات داستانی اثری درخشان و تاثیرگذار از امامانی چون امام باقر (ع) و امام هادی (ع) نداریم. حتی در مورد شخص پیامبر بزرگ اسلام، صدیقه طاهره و امیر مؤمنان، رمان یا کتاب قابل استفاده ای نداریم. منظور این نیست که به طور کلی اثری در دست نیست؛ اما آنچه موجود است، کفایت نکرده و حتی خالی از اشکال هم نیست. ظاهرا بین نویسندگان ما و اهل فقه و اهل کلام ارتباط درست و همکاری لازم صورت نمی گیرد. اگر نویسنده بی گدار قلم بزند، حاصل آن چیزی مانند کتاب حیدر می شود که با وجودی که بارها و بارها انتشار یافته؛ اما فارغ از اشکالات ادبی، مواردی خلاف مسلمات تاریخی در آن درج شده است. کتاب دیگری که اخیرا با سروصدای زیادی منتشر شده و در این دسته قرار می گیرد، کتاب بانوی آندلس است که مولف مدعی ست هفت سال تحقیق کرده و برای آن زحمت کشیده و حتما هم چنین بوده است؛ ولی چون نویسنده خود را از مراجعه به اهل تخصص، مورخ، متکلم و فقیه بی نیاز تصور کرده، در کتاب اشکالات فاحش تاریخی به چشم می خورد. ازجمله اینکه مادر امام رضا (ع) به غلط آندلسی و اسپانیایی معرفی شده؛ در حالی که ایشان اهل روستایی بین سودان و مصر بوده اند. دیگر اینکه کهمبودن مادر امام رضا (ع) انکار شده که بر خلاف همه مستنداتی است که این امر را تصدیق می کند.

طاووسی خشنود در انتهای صحبت های خود تاریخ صدر اسلام عصر نبوت اثر از غلامحسین زرگری نژاد را معرفی کرد و آن را کتابی درسی خواند که در تمام رشته های تاریخ به نام کتاب درسی استفاده می شود ؛ و هر کلمه آن برای اهل حس و هر نویسنده ای پر از ایده است.

پدرام پاک آیین، نایب رییس انجمن قلم ایران هم با حضور روی صحنه و آرزوی توفیق برای اعتلای قلم های اهل قلم، روز قلم را یکی از مناسبت های فرهنگی مهم در کشور خواند و ضمن تاکید بر اینکه همه نگاه ها باید فرهنگی باشد، گفت: ما با آنچه که تکریم اهل قلم به معنای واقعی و خارج از تعارفات اساسی باشد، بسیار فاصله داریم. نگاه ها، رویکردها و تصمیمات باید فرهنگی باشد و از نظر من فرهنگ، زیرساخت نظام جمهوری اسلامی است. اولین پیام روز قلم رویکرد و گرایش فرهنگی داشتن در همه تصمیمات کشور است.

مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی از دیگر دست اندرکاران حوزه های فرهنگی است که اوضاع و احوال فرهنگی را روبراه و به سامان ندانسته و گفت: ما بعد از انقلاب سیاسی شاهد انقلاب فرهنگی بودیم که حتی پررنگ تر از انقلاب سیاسی بود در مواردی؛ اما امروزه در حوزه های مختلفی مثل کتاب یا سایر موارد فرهنگی شاهد یک رهاشدگی هستیم که قابل قبول نیست. در مسئله کتاب ما دنبال کاهش قیمت ها نیستیم؛ چون عملا امکان آن وجود ندارد؛ ولی حداقل توقع مردم امکان دسترسی به محصولات فرهنگی و کتاب است و این با تقویت کتابخانه های عمومی فراهم خواهد شد.

غلامعلی حداد عادل دیگر سخنران حاضر در این مرنام، نقش خانواده ها را در انتقال فرهنگ کتابخوانی مهم دانست؛ لکن بر نقش مدارس بسیار تاکید کرد و گفت: اعتقاد من این است که روش آموزش و پرورش باید طوری باشد که ایجاب کند دانش آموز به کتاب های غیردرسی مراجعه کند؛ اما در بسکمک از شهرهای ایران دانش آموزان کتاب غیردرسی نمی خوانند؛ چون نه کتابفروشی مناسبی هست، نه امکان خرید برای همه وجود دارد و نه کتابخانه های عمومی در سطح شهر هست. در سال های اخیر هم به دلیل تحریم ها و وابستگی ما به خارج کشور برای تهیه کاغذ، کتاب به صورت یک کالای تجملی درآمده و با توجه به مسائل معیشتی کتاب از سبد خرید خانوار حذف شده است. ورود فضاهای مجازی به نحوه زندگی مردم باعث تغییرات اساسی در مطالعات شد و شاهد بودیم که چطور مطبوعاتی که تا پیش از این از تیراژهای بسیار بالایی برخورد بود، از دور خارج شده و امروزه شاید به صورت نمادین فعالیت می کنند. روش های تدریس باید طوری باشد که دانش آموز به سمت خواندن کتاب غیردرسی، بحث و خلاصه برداری پیش برود.

در انتهای مرنام، سهیلا عبدالحسینی، دبیر محترم نوزدهمین دوره جشنواره قلم زرین روی صحنه آمده و بیانیه خاتمهی را قرائت کرد. ایشان ضمن سلام و تبریک مجدد به مناسبت روز قلم بیان نمود که به دلیل شرایط کرونایی برنامه با حضور افراد کمتری اجرا شد. سپس از زحمات همه دست اندرکاران تشکر کرده و گفت: قدر مسلم اگر کمک جمعی نباشد هیچ برنامه ای اجرا نخواهد شد.

در خاتمه مرنام، جوایز در پنج بخش اهدا شد:

* بخش داستان بزرگسال

دو رمان بی نام پدر از سید میثم موسویان (انتشارات جمکران) و بُرشکن از حمید علیدوستی شهرکی (انتشارات سوره مهر) به صورت مشترک به نام برگزیده اعلام شد.

* بخش داستان کودک و نوجوان

در این بخش رمان یولبارس و شهر زیرزمینی به قلم عبدالرحمان اونق (نشر پیدایش) و داستان راز دانه کوچولو از راضیه خادم الحسینی (دفتر نشر فرهنگ اسلامی) به صورت مشترک برگزیده شد.

* بخش شعر بزرگسالان

در این بخش به طور مشترک از هادی خورشاهیان برای اثر سلول آزادی (انتشارات شهرستان ادب) و سعیده هاشمی برای کتاب النگوهای دختر نمرود (انتشارات دالاهو) تجلیل شد.

* بخش شعر کودک و نوجوان

هیئت داوران محمود پوروهاب را برای اثر ماهی رود توام (نشر خانه فرهنگ و هنر گویا) برگزیده بیان نمود.

* بخش نقد و پژوهش

در این بخش هم از سیدمهدی طباطبایی برای کتاب غربالی در دست (انتشارات سنایی) به نام اثر شایسته تقدیر، تجلیل شد. زیرنام این کتاب بررسی سرقت ادبی و هم سانی ها در شعر معاصر است.

برگزیدگان یادشده، جوایز خود را از دست حداد عادل، رمضانی و پاک آیین و همچنین راضیه تجار دریافت کردند.

این ویژه برنامه از شبکه رادیویی فرهنگ و تصویر آن در بستر فضای مجازی رادیو فرهنگ پوشش داده شد تا مخاطبان علاقمند بتوانند این مرنام را دنبال کنند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 150891

به "و قلم زرین تعلق می گیرد به ..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "و قلم زرین تعلق می گیرد به ..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید